Saturday, April 21, 2007

Styrketränings-Yoga

Åhhhhh sträck.

Träningsformer.

Det dräller av dem.

Vi har bodypump, core, dansaerobics.

Och vi har enkelgympa, intensivgympa, juniorgympa, knattegympa, medelgympa, tösagympa, rygggympa, seniorgympa och Hoppis & Skuttis. Och tre nya arter upptäcks dagligen.

Likt brats till golf dras vi till den form som passar vårt psyke.

Ki-balans eller pilates för yoga-mamman.

Karate eller Baguazhang Shorinji Muay Thai Goshin-Ryu Kempo för den passivt aggressiva. (Oh, Kill Bill, måste se)

Bungyjumping eller surfa lavin för hardcore extreme. Och för de riktigt modiga, naken-yoga med kniiip-susann.

För egen del tränar jag både styrketräning och yoga (på riktigt alltså, hej Dr Freud). Aldrig samtidigt, dock. Men jag menar, om folk kan pressa bodypump och stripp-gympa ska väl jag kunna få köra styrketränings-yoga.

Femton solhälsningar på joggbandet, och sen in med yogamattan i benpressen och kör igång. Bicepscurl i lotusställning. Meditativ axelrodd. Varva ner med proteindrink och chantad ”we will rock you”.

Styrketräningsyoga. Ny art. Ring friskis och svettis.

11 comments:

Cax said...

Jag fattar inte varför yoga skrämmer mig. Jag har fått den uppfattningen att jag kommer skada mig om jag provar. Säkert helt ofarligt om jämnför med vad jag har provat förr. Downhill utan hjälm (smart? kanske inte!), cross, styrketräning (eh börja med lätta vikter!) och boule. Det sista kan vara farligare än man tror!

M said...

Haha, jo alla former har sina faror. Antar att broställningen i yoga inte är helt riskfri (stå rakt upp, böj *bakåt* tills händerna tar i mark).

Cax said...

Den lät inte helt ofarlig nej... :D

Anonymous said...

Själv plockar jag lite äpplen då och då.
Bra blogg!

M said...

Tack Pernilla (och detsamma)! Och ja, äppleplockning, kanonträning!

Cax said...

Ingen press nu va men... UPPDATERA! :D

M said...

Cax: Haha. Så många projekt, så lite tid. Satsar på uppdatering en gång vartannat hundår, ungefär :)

Cax said...

Jaha...men då vet jag att det kommer en uppdatering iaf. :D

M said...

Jajemen, de kommer!

rigg said...

hmmm... tänkte precis efterlysa en uppdatering, men nu har jag fått svar... "vartannat hundår"... okej... men hur långt är ett hundår?

M said...

Hmm, {tar fram räknestickan} låt se, ett människoår = sju hundår, vilket borde innebära ett hundår = ca en och en halv till två månader :)