Monday, May 21, 2007

Ironi = roligt

Rolig

Det sägs att ironi är en kvarleva från 90-talet. En dinosaur som till sist dog ut i samma andetag som Kristian Luuk presenterade sitt första Schlagerbidrag.

Hjälp! Hur hände detta? Och vem ska köpa mina Hassan-skivor?

Ironi alltså. Som sägs inte vara roligt längre.

I thefreedictionary.com hittar vi följande definition av ordet:

i·ro·ny(r-n, r-) n. pl. i·ro·nies

a. The use of words to express something different from and often opposite to their literal meaning.

Okay. Det var ju skoj. (Ha! Såg alla? Ironi!)

Men betrakta följande. Det sägs att komedienn/performance-artist Andy Kaufman frågade sin andliga mästare vad som är humorns inre väsen.


Och fick svaret "It is the confusion in one's mind hearing something that momentarily makes no sense but, upon further reflection, does so, in an odd way"

Heligt vatten på min kvarn!

Är alla med?

Ironi = säga en sak, mena något annat.

Humor = Höra något, ej förstå, och millisekund senare förstå.

Ironi är alltså roligt eftersom det tar någon en millisekund att förstå att jag inte menar det jag säger. (ni förstår vad jag menar)

Ah, härligt! Ironi lever. Hassanskivor säljes. Ikväll firar jag med att lyssna igenom alla östländska schlagerbidrag.

Och ja, det sista var ironiskt.

6 comments:

Anonymous said...

Men förklarade inte Kaufmans ande bara vad humor är egentligen?

M said...

Jo, fast ironi är roligt enligt dennas definition. Ironi = säga en sak, mena något annat. Humor = höra något, inte förstå, och sedan förstå en millisekund senare. Dvs, när någon säger något ironiskt tar det lyssnaren en tusendels millisekund att förstå, och då blir det roligt :)

(Ah, förklarade dåligt, skrev om inlägg)

Cax said...

Nu är jag lite förrvirrad!
Var det ironi eller inte...förrutom det sista då.
Eller var det sista egentligen ironi?
Eller...nä nu är jag verkligen lost! Å det var inte ironi! :D

M said...

Hahaha! Poängen var helt enkelt att om man säger något roligt, så blir det lite, lite roligare om man dessutom använder ironi.

Humoranalys=roligt (yepps, ironi) :)

Cax said...

Ironi = Sann kärlek!

Som du säger...allt blir roligare med ironi!

Kristoffer Viita said...

Haaa!