Friday, May 18, 2007

Offside

Klackspark med hjärta.

(Varning: 'Spoliers ahead')

När man hör om en fotbollsfilm i svensk småby förväntar man sig dallrande mans-magar, präster i fotbollsskor och undertryckt aggression.

Vilket är precis vad man får. Och roligt är det. Tonen är mitt i prick, där brännvin i bastun, mitt-i-natten gräsklippningar och vansinneskörningar till motståndarmatch känns fullkomligt Stenfors BK.

Jonas Karlsson är trovärdig i roll som omhändertagande fotbollscoach, där alkoholiserad far och vilsna lagkamrater håller honom kvar i Stenfors. Även förhållande med fru sviktar, och man tror på varenda outtalad mening dem emellan.

Innan huvudperson till slut vågar lyssna på vad han vill och flyttar från byn, dribblar vi oss igenom avdankade Liverpoolstjärnor, Dr Alban-skämt, och en korvstånds-osande grand finale, där laget räddas kvar i division sex tack vare inhyrda damspelare.

Det är gott så. Ingen bicacletas i krysset. Men en charmigt välriktad tåfjutt mellan benen.

7 comments:

Cax said...

Fasen, när du beskriver den så har jag lust att se den igen!
Ja, ska nog ta och leta upp den tror jag.

M said...

Och när du säger så vill jag också se den igen :)

Cax said...

Haha...

rolfner said...

Hm... Jag trodde jag hyrde en komedi jag...

M said...

Monica: Haha, nej filmen var kanske inte jätterolig. Men jag tyckte den fungerade iom att jag köpte Anders känslomässiga resa.

Anonymous said...

Jag får en känsla av att den här filmen kommer att växa ju längre tid den får. Den var riktigt behaglig.

M said...

Hej! Jo, det är nog precis den känsla jag har. För min del var det att filmen lyckades få mig att identifiera mig med Anders, och jag därmed brydde mig om alla tokigheter som pågick runt omkring.