Wednesday, August 29, 2007

Subtexta subtilt

En sak man kan notera vad gäller subtext är att den kan åstadkommas med mer eller mindre subtila metoder.



Som exempel på *mindre* subtilt, filmen 'The untouchables' med bla. Kevin Costner och Sean Connery. Connery får nog av att jaga en obeväpnad bov, skjuter istället en varningssalva i luften, och droppar den blytunga repliken:

"Enough of this running sh*t"

Subtexten här är solklar. 'Detta är löjligt. Stanna herr bov eller jag skjuter dig i arsl*et.' (Förlåt mamma, men det är faktiskt vad han menar).

Dvs, meningen innehåller liiite, lite subtext. Men subtilt? Metallica-spelar-Mozart-subtilt isåfall. Jag menar, han svär och skjuter pang-pang. Inte svårt att gissa vad han vill.

Nästa exempel, från Studio 60. MATT och DANNY är manusförfattare och JAMIE är deras chef.

Matt har tidigare, i hemlighet, skrivit en sketch i en annans författares namn. Jamie vill få Matt att erkänna att det faktiskt var han som skrev den.

JAMIE
Hey, you know what this is? It's the sketch that got cut. I just read it, I thought it was inspired, but I'm not an expert--Matt, read it and tell me what you think.
---- Lika bra du berättar att du skrev sketchen, annars tvingar jag dig läsa och kommentera den.

MATT
Nah, I'm not gonna read it.
----- Suck. Jaså, du vet om att jag skrev den. Men jag har ingen lust att erkänna för dig.

JAMIE
Just read it and tell me if it should've gone on the air.
---- Kom igen nu, jag vet. Lika bra du berättar..

MATT
I don't need to read it.
---- Bara glöm det.

JAMIE
Matt--
----- ...bara lite till...

DANNY
He doesn't need to read it.
----- Dags att ge upp. Hon vet.

JAMIE
Why?
----- ...kom igen, kom igen...

MATT
Because I wrote it. Four years ago. Shortly before I apparently quit.
------ Fine. Om hon så gärna vill veta.

Subtext? Yeppsido! Subtilt? Mozart-på-änglaharpa-jajemensan.

Och varför är detta exempel mer subtilt? Därför att subtexten kommer fram genom små detaljer och nyans-skillnader i mänsklig interaktion. Några exempel:

- Vilka ord or fraser karaktärerna väljer blir plötsligt viktiga (Nah, I'm not gonna read it).

- Hur en karaktär 'talar ner' till en annan karaktär (Just read it and tell me if it should've gone on the air).

Okay, så vi har mer subtila verktyg (ordval) och mindre subtila (kulsprutor) för att åstadkomma subtext. Men vad innebär då detta?

En sak är att subtil subtext ofta kan behöva förberedas lite bättre. tex. måste vi känna en karaktär ganska väl för att förstå små skillnader i dennes sätt att uttrycka sig. (Om jag glufsar i mig mina popcorn på bia, bra film, om jag smaskar, dålig.)

Och, till sist, grand finale, Sean och jag har noga förberett ett subtilt, men ack så talande, avslut på detta inlägg. Take it away, Sean.

SEAN CONNERY
Enough of this subtext sh....

Sean! Vad i hels..., jag blir så besviken, lönen ryker om du inte...

SEAN CONNERY
Next week, for your pleasure, the mag-ni-ficent host of this blog has prepared a thoughtful, insightful, and dare I say it, SPEC-TAC-ULAR post about even mooore subtext.

That's my lad.

No comments: