Monday, July 16, 2007

Tolstojskij

Fred. Nej, krig. Nej, fred.

Håller på och läser Tolstojs 'Anna Karenina'. Och måste säga, Tolstojs skägg är vilseledande. Karenina är ingen tung tegelsten. Hittills mer Jane Austen än Marx. Mer gospel än opera.

Och eftersom 'Anna Karenina' kallats för världens bästa roman (johoodå, stod på baksidan), så kan jag bara inte låta bli att rapportera sådant jag tycker mig lärt mig från den.

Första sak. Alla i ryssland heter -skij, tydligen. Oblonskij. Stjerbatskij. Arkadjevitj. (Jahasåja, den sista var -vitj, inte -skij. Stor skillnad. Mitt misstag. Men hunden hunden hette voffskij, eller hur?)

Andra sak jag lärt mig.

The kneebone's connected to the...legbone. The legbone's connected...

Det är faktiskt den struktur som Tolstoj använder för att presentera sina karaktärer. Vi börjar med Oblonskij, som i slutet av sin scen träffar Levinskij. Vi går då vidare till presentera Levinskij, och där han i slutet av sin scen träffar, ja...voffskij. Eller nån. Osv, osv...

Denna struktur ger nästan en filmisk känsla. Först ser vi en person i bild. En annan person kommer in, och kameran börjar följa denna istället. En ny person, kameran följer, osv.

Lite annorlunda, och ganska intressant. Ofta kan presentationer bli lite uppstyltade, men detta sätt blir betydligt mer flytande, där man knappt märker att POV förflyttas mellan olika karaktärer.

Så då vet ni.

Tolstoj *är* gospel. Sing it with me. The Oblonskij's connected to the... Levinskij. The Levinskij's connected to the...

6 comments:

Sama said...

Sitter och småskrattar när jag läser ditt inlägg. Och ja visst, hunden hette voffskij, jag är övertygad!
Andra gången jag hör att Anna Karenina verkligen inte är så svår att läsa som man tror. Kanske borde ge den en chans trots allt.

M said...

Hej Sama! Nej, den är inte alls så tung som man tänker sig. På något sätt naturligt att man tror att den ska vara tung, när man tänker på 'Krig och Fred'. Den är ganska lång, i och för sig, men väldigt lättläst.

Jag hade också hört talas om den flera gånger, och tänkt jag skulle läsa den. Men det var först när den refererats ett flertal gånger på Gilmore Girls som jag verkligen gjorde slag i saken :)

@Anti.fenimisten said...

Jag gillar hur du skriver, riktigt trevlig läsning om trevliga ämnen!

M said...

Hej svartaregndroppar (fantastiskt namn!)! Jättekul att du tittar förbi, och tack så hemskt mycket!

Anonymous said...

Tolstoj - blä. Läs Maksim Gorkij istället, eller varför inte Dostojevski? HElt underbara ryska författare, speciellt den förstnämnda. Eller varför inte lite teater i Tjechov? Såna författare finns inte idag.. På gott och ont.

M said...

Tack för tipsen, Johanna. Tänkte försöka beta av hela det där gänget så småningom.

Det var förresten en artikel i Sydsvenskan häromdagen där ryska författare under denna period analyserades och jämfördes. Bla. drog de slutsatsen att deras produktivitet mycket berodde på att de inte belastades av en tidigare generation av författar-'mästare', som man tex hade i england.