Sunday, June 10, 2007

Höger Hjärta Vänster

Alla hjärnor är med

Linda Aronson, beskriver i sin bok "Scriptwriting Updated" hur obalanser mellan höger och vänster hjärnhalva kan undvikas. Hon beskriver också hur man medvetet kan kombinera de två sätten att tänka för bättre skrivande. (Baserat på Edward de Bonos bok "Lateral Thinking"(1970)).

Även om bra skrivande inte är något vi ägnar oss åt på den här bloggen, tänkte jag att det ändå kunde vara intressant att sammanställa hennes resonemang.

Hon beskriver två olika sätt att tänka:
- Vertikalt tänkande (vänster hjärnhalva). Logiskt tänkande som leder fram till 'rätta' eller 'felaktiga' svar. Som exempel används detta tänkande för att avgöra om en scen är trovärdig, eller om dialog är verklighetstrogen.

- Lateralt tänkande (höger hjärnhalva). Utmärks av ett skapande flödestänkande som är väldigt personligt. Tenderar att generera mängder med lösningar av väldigt olika kvalitetet. Används för att brainstorma fram många, lite annorlunda idéer.

Som exempel, din fru tycker du bloggar för mycket. Du tänker ut goda argument för samhällsnyttan av bloggande (vertikalt tänkande), och spånar fram tretton nya blogg-idéer samtidigt som du låtsas lyssna på hennes motargument (lateralt tänkande).

Bägge tankesätten har också sina svagheter. Vertikalt tänkande bygger mycket på att klassificera och upprepa tidigare idéer, dvs idéer från filmer eller böcker som man sett och läst. Risken finns därmed för tekniskt korrekta klichéer. (Shit, shit, shit, måste snabbt skriva ett nytt blogginlägg. Paris Hilton. Fängelse. Perfekt!)

Vad gäller lateralt tänkande finns risken att idéer dras mot att bli ofokuserade, otrovärdiga och överdrivet emotionella. (Tänk bloginlägg, mitt morgonhumör, söta bebisar och dagens lunch.)

Vad vi egentligen vill ha är skrivande som är både trovärdigt och högst originellt, både logiskt och berörande. Dvs, vi bör växla mellan vertikalt och lateralt tänkande enligt följande:

1) Använd vertikalt tänkande för att definiera ett tydligt avgränsat mål eller problem. (Vad ska vi kalla bebisen?)



2) Använd lateralt tänkande för att brainstorma så många lösningar, möjligheter och originella kopplingar som möjligt. (Nisse, Pelle, Olle, Kalle, Tom, Brad, Chow-yun? Rinnande näsan? Våta blöjan? osv, osv...)

3) Använd vertikalt tänkande för att välja den mest trovärdiga och ovanliga lösningen som möjligt. (Bloggy! Ja, Bloggy! Farmor kommer älska det!)

8 comments:

Anonymous said...

Grymt kul inlägg. Jag känner igen mig precis. En del av en vill bara spy ut i texten (bloggen) medan denandra hälften vill vara korrekt och tänka på alla olika typers människor som läser bloggen etc... Intressant belysning av något jag tidigare bara funderat över hur knäppt jag kan resonera mot mig själv.

M said...

Tack, och jag hade precis samma reaktion när jag läste Lindas bok! Verkligen fascinerande hur hon lyckats både beskriva de olika tankesätten, och en faktisk metod för att medvetet utnyttja dem.

Och bloggande. Precis! Jag får hindra mig minst fem gånger från att trycka på 'publicera' för tidigt :)

Peggy said...

Tack själv, inspirierande inlägg. Bloggy....*s*. Undrar om det var så mina föräldrar tänkte!

M said...

Hej, hej! Jo, man undrar, för min del speciellt vad gäller mitt mellan-namn. Direkt elakt :)

Anonymous said...

Du e en rolig kille du.

M said...

Fast jag är ingenting utan mina bebis-bilder :)

Anonymous said...

Hej! Ja jätteintressant inlägg ..! Jag är så mycket bättre på att använda höger halva ;=) Men det är tur att den vänstra funkar också annars skulle mina stories inte ha någon "plot" överhuvudtaget ... Har också hört att om man är högerhänt borde man öva på att skriva med vänster hand varje dag (och tvärtom) för då får hjärnan anstränga sig och man får lättare för att kombinera de båda halvorna.

M said...

Intressant, själv lider jag av något förstorad vänsterhalva :)Mängder med plot, får medvetet jobba med energin.

Och tack för tipset med att byta hand. Har också hört tidigare att varje hand är kopplad till varsin sida, men har aldrig tidigare tänkt på att man skulle kunna utnyttja detta.